-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11923 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

منظور از اينكه در نماز بايد تمام توجه به خدا باشد چيست در حالي كه خدا را نمي توان تجسم كرد؟
اگر مانند بسياري از افراد بگويي:، ما كه هر چه بيشتر سعي ميكنيم درنماز حواس خود را جمع كرده و به خداوند توجه كنيم كمتر موفق ميشويم.چرا چنين است؟ آيا به راستي چارهاي وجود دارد كه ما را در رسيدن به اينجوهرة اساسي كه روح نماز است ياري رساند؟ در جواب گوئيم: اگرميخواهي چيزي مانند شربت و كپسول به تو داده شود و تو نيز آن را بهراحتي نوش جان كني و يك شبه همة كارهايت رو براه گردد قطعاً جواب منفياست ولي اگر مرد ميدان عملي و خود را براي يك كارزار جدي و طولاني مهياميكني جواب مثبت است.
توضيحاً عرض ميكنيم: اگر صفتي يا حالتي براي انسان ملكه شود آنصفت يا حالت در همة صحنهها و تمام شئون زندگي خود را نشان داده وآدمي را رها نميكند. كسي كه در كوچه و بازار، در كلاس و مدرسه و در محيطخانه و محلّ كار يكسره به ياد خداست و از او غافل نيست. بدون ترديددرنماز نيز حواسش را جمع كرده و از خداوند غفلت نميكند. بر خلاف كسي كهدر محيط خانه، محل كار، در كلاس ، مدرسه و كوچه و بازار از خدا غافل استو يكسره سرش بند مسائل مادّي و روزمرة زندگي دنياست و دلش متعلق بهغير خداست. بي شك چنين كسي نميتواند در نماز قلب خود را متوجه خداكند بلكه دلش دنبال هماني است كه قبل از نماز دنبال آن بود و وجودش غرقدر هماني است كه قبل از ورود به نماز غرق در آن بود.
خداوند در وصف بندگان مؤمن خويش ميفرمايد:
«رجال لاتلهيهم تجارة و لابيع عن ذكر اللّه؛
مرداني كه آنها را هيچ تجارت و معاملهاي از ياد خدا باز نميدارد.» (نور، 37)
وقتي كه كسب و كار آنان را از ياد خدا باز ندارد. بدون ترديد موقعي كهوضو ميسازند و رو به قبله ميايستند و نماز ميگذارند از خدا غفلتنميكنند. بر خلاف من و تو كه قبل از ورود به نماز در امور روزمره زندگيغرقيم و وقتي هم كه به نماز ميايستيم نمازمان نيز رنگ و بوي امور مزبور رادارد. واضحتر بگويم: اولياي خدا و بندگان مخلص حقّ نماز خويش رابرداشته و آن را با خود به محيط كار و بازار ميبرند. در آنجا هم كه هستند
مشغول نمازند و به قول باباطاهر «خوشا آنان كه دائم در نمازند» ولي ما عقبافتادهها كسب و كار و درس خويش را برداشته و با خود به فضاي نمازميآوريم. نماز هم كه ميخوانيم باز دنبال هدف گمشدة خود هستيم.
باري اي عزيز! اگر صادقانه قصد آن داري كه در نماز دلت متوجه به خداباشد و از او غافل نگردي بايد كار را قبل از نماز شروع كني و در همه جا و همهحال به ياد خدا باشي و از او غفلت نكني. بي شك اگر چنين توفيقي را به كفآوري در نماز دلت متوجه به خدا خواهد بود وگرنه نه.
مرحوم علامه طباطبايي در اواخر عمر با بركت خود موقعي كه در بستربيماري افتاده بود در خواب شخصي كه از آن جناب از چگونگي تحصيلحضور قلب در نماز پرسش كرده بود چند بار با عنايت خاصي فرموده بود:مراقبه، مراقبه.
مراد آن بزرگوار از عبارت مزبور اين است كه اگر ميخواهيد در نمازحواستان جمع خودتان باشد و از خدا غافل نشويد بايد در طول شبانه روزوقتي كه به كارهاي ديگر اشتغال داريد اهل مراقبه باشيد زيرا اگر اين حالتملكة شما گردد و چنين صفتي بر شما غالب آيد در نماز نيز اين حالت برايشما محفوظ خواهد ماند همان طور كه اگر در طول شبانه روز از خدا غافلباشيد و غفلت از حق در شما رسوخ كند در حال نماز نيز چنان خواهيد بود واز آن خلاصي نخواهيد داشت.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.